کشف مجسمه باستانی در ترکیه

مجسمه زن ۷ هزار و ۸۰۰ ساله در اولوچاک هویوک در غرب ترکیه کشف شد.

به گزارش میراث آریا، یک پیکر کوچک زن ۷هزار و ۸۰۰ ساله در اولوچاک هویوک در منطقه کمال پاشای از میر پیدا شد. این مجسمه خشتی در آیین‌های مختلفی مانند افزایش فراوانی و باروری استفاده می‌شد.

به‌طورکلی، چنین آثاری شکسته یافت می‌شوند و تعداد مصنوعاتی این‌چنین سالم و کامل بسیار کم است. این مصنوع بسیار نادر سومین اثری که تابه‌حال به طور کامل پیدا شده است. کاوش‌ها در قدیمی‌ترین سکونتگاه، ازمیر، اولوچاک هویوک ۸۸۵۰ ساله امسال نیز آغاز شد. پروفسور اوزلم چوبک، عضو هیئت‌علمی دانشکده ادبیات و پیشینه تاریخ دانشگاه تراکیا در سال ۲۰۰۹ مدیریت کاوش را بر عهده گرفت و اولین یافته امسال در حین کار بر روی تپه کشف شد.

حفاری‌های قبلی نشان داد که تپه اولوچاک میزبان اولین کشاورزان منطقه دریای اژه بوده است. همچنین مشخص شده است که اولین ساکنان خانه‌های خود را در امتداد لایه فرهنگی ۷ و نیم متری روی‌هم ساختند و به مدت ۱۱۵۰ سال بدون وقفه در همان مکان ساکن شدند.

تپه اولوچاک واقع در منطقه اولوچاک در شهرستان کمال پاشا در کیلومتر ۱۵ جاده، بورنووا آنکارا محل یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های آناتولی غربی بود و تاریخ فرهنگی را هم با ساختار معماری و هم با بنیان‌هایش روشن می‌کند. کاوش‌ها از سال ۹۵ آغاز شد و سه‌لایه فرهنگی شناسایی شد. دوره روم متأخر در، رأس لایه‌های عصر برنز اولیه در زیر سکونتگاه‌های بیزانسی اولیه و سکونتگاه‌های دوران نوسنگی پسین در پایین قرار دارند.

در این کاوش‌ها تعداد زیادی گلدان، سفالی ابزارهای ساخته شده از گنیستر سلاح‌های سنگی مجسمه‌های الهه مادر و گلدان‌های انسان‌نما کشف شد که برخی از آنها در موزه باستان شناسی ازمیر به نمایش گذاشته شده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403070400280
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha